Logopedyczna
Prawidłowy rozwój mowy jest warunkiem właściwego rozwoju poznawczego, społecznego i emocjonalnego dziecka. Dlatego tak ważne jest wspieranie rozwoju mowy dziecka już od najwcześniejszych chwil jego życia. Zdolność nawiązywania relacji z otoczeniem jest jedną z najważniejszych potrzeb człowieka. Nieprawidłowa czy niewyraźna mowa oraz ubogi zasób słów to częste przyczyny trudności szkolnych i niepowodzeń w kontaktach rówieśniczych dziecka. Zaburzenia w rozwoju mowy wpływają niekorzystnie na poczucie własnej wartości i kształtowanie pozytywnego wizerunku własnej osoby.
Konsultacja logopedyczna jest równocześnie diagnozą nieprawidłowości w rozwoju mowy dziecka, dzięki której logopeda podejmuje właściwe działania terapeutyczne. Logopeda udziela też porad i wskazówek, a także przekazuje rodzicom materiały i ćwiczenia do pracy z dzieckiem w domu.
Terapia logopedyczna prowadzona jest indywidualnie, a metody i formy pracy terapeutycznej dostosowane są do potrzeb i możliwości każdego dziecka.
T e r a p i a l o g o p e d y c z n a o b e j m u j e :
- Profilaktykę logopedyczną ( wczesna interwencja logopedyczna ).
- Terapię opóźnionego rozwoju mowy.
- Usuwanie i korektę wad wymowy ( nieprawidłowej artykulacji głosek ), np.:
- s y g m a t y z m ( seplenienie ) – nieprawidłowa wymowa głosek: syczących ( s, z, c, dz ), szumiących ( sz, ż, cz, dż ), ciszących ( ś, ź, ć, dź )
- r o t a c y z m ( reranie) – nieprawidłowa wymowa głoski r
- k a p p a c y z m – nieprawidłowa wymowa głoski k
- g a m m a c y z m – nieprawidłowa wymowa głoski g
- b e t a c y z m – nieprawidłowa wymowa głoski b
- l a m b d a c y z m – nieprawidłowa wymowa głoski l
- n o s o w a n i e ( rynolalia )
- w y m o w a b e z d ź w i ę c z n a ( np. zamiana głoski g na k, głoski d na t, głoski b na p ).
- Terapię jąkania i zbyt szybkiego tempa mowy.
Prawidłowy rozwój mowy :
- Pierwsze miesiące życia – powstają przypadkowe dźwięki, tzw. głużenie.
- Około 6. miesiąca życia – pojawia się powtarzanie usłyszanych dźwięków, tzw. gaworzenie.
- W 1 – 2 roku życia – pojawiają się pierwsze wyrazy: mama, tata, baba. Dziecko wymawia samogłoski: a, o, e, i, u, y oraz spółgłoski: p, b, m, d, t, n, a także zmiękczone: pi, bi, mi.
- W 2 – 3 roku życia – pojawiają się proste zdania. Dziecko wymawia samogłoski: ę, ą oraz spółgłoski: w, wi, f, fi, ś, ź, ć, dź,ń, l, li, k, ki, g, gi, ch, chi, j, ł.
- W 4. roku życia – pojawiają się spółgłoski: s, z, c, dz.
- W 5 – 6 roku życia – pojawiają się spółgłoski: sz, ż, cz, dż oraz r.
- W 7. roku życia – dziecko ma utrwaloną poprawną wymowę wszystkich głosek oraz opanowaną technikę mówienia.
Jeśli jesteś zaniepokojony rozwojem mowy Twojego dziecka – nie czekaj! Zapraszamy na rozmowę!