Statut poradni
§1 Postanowienia ogólne
- Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna z siedzibą w Myślenicach, przy ul. Juliusza Słowackiego 36, zwana dalej „Poradnią”, jest publiczną placówką oświatową.
- Organem prowadzącym Poradnię jest Starostwo Powiatowe w Myślenicach.
- Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Małopolski Kurator Oświaty.
- Terenem działania Poradni jest obszar określony granicami administracyjnymi Miasta i Gminy Myślenice, Miasta i Gminy Sułkowice oraz Gmin: Pcim, Tokarnia, Lubień.
- Klientami Poradni są dzieci (od momentu urodzenia) i młodzież uczęszczające do przedszkoli, szkół i placówek mających siedzibę na terenie działania Poradni, ich rodzice, opiekunowie i nauczyciele. W przypadku dzieci nieuczęszczających do przedszkola lub szkoły i ich rodziców Poradnia udziela pomocy dzieciom mieszkającym na terenie działania Poradni.
- Poradnia używa pieczęci podłużnej o treści: PORADNIA Psychologiczno-Pedagogiczna w Myślenicach 32-400 Myślenice, ul. Słowackiego 36tel. 12 2720589, NIP 681-16-93-477Regon: 000705700
- Korzystanie z pomocy udzielanej przez Poradnie jest dobrowolne i nieodpłatne.
§2 Cele i zadania Poradni
- Celem działania Poradni jest udzielanie dzieciom (od momentu urodzenia) i młodzieży pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu, udzielanie rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej związanej z wychowywaniem i kształceniem dzieci i młodzieży oraz wspomaganie przedszkola, szkoły i placówki w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
- Do zadań Poradni należy:
- diagnozowanie dzieci i młodzieży – psychologiczne, pedagogiczne, logopedyczne oraz dotyczące kierunku kształcenia i zawodu;
- udzielanie dzieciom i młodzieży oraz rodzicom bezpośredniej pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- realizowanie zadań profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki, w tym wspieranie nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych;
- organizowanie i prowadzenie wspomagania przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych
- Diagnozowanie dzieci i młodzieży jest prowadzone w szczególności w celu określenia indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży, wyjaśnienia mechanizmów ich funkcjonowania w odniesieniu do zgłaszanego problemu oraz wskazania sposobu rozwiązania tego problemu.
- Efektem diagnozowania dzieci i młodzieży jest w szczególności:
- wydanie opinii;
- wydanie orzeczenia o potrzebie: kształcenia specjalnego, zajęć rewalidacyjno- wychowawczych, indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży;
- objęcie dzieci i młodzieży oraz rodziców bezpośrednią pomocą psychologiczno- pedagogiczną;
- wspomaganie nauczycieli w zakresie pracy z dziećmi i młodzieżą oraz rodzicami.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana bezpośrednio dzieciom i młodzieży oraz rodzicom polega w szczególności na:
- prowadzeniu terapii dzieci i młodzieży oraz ich rodzin
- udzielaniu wsparcia dzieciom i młodzieży wymagającym pomocy psychologiczno- pedagogicznej lub pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery zawodowej;
- udzielaniu pomocy rodzicom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży oraz w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych i wychowawczych.
- Pomoc, o której mowa w ust. 5, jest udzielana w szczególności w formie:
- indywidualnych lub grupowych zajęć terapeutycznych dla dzieci i młodzieży;
- terapii rodziny;
- grup wsparcia;
- prowadzenia mediacji;
- interwencji kryzysowej;
- warsztatów;
- porad i konsultacji;
- wykładów i prelekcji;
- działalności informacyjno-szkoleniowej;
- udziału w spotkaniach nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów;
- udziału w zebraniach rad pedagogicznych.
- Realizowanie zadań profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki, w tym wspieranie nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych polega w szczególności na:
- udzielaniu nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych lub specjalistom, pomocy w:
- rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży, w tym w rozpoznawaniu ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się u uczniów klas I-III szkoły podstawowej,
- planowaniu i realizacji zadań z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego,
- rozwijaniu zainteresowań i uzdolnień uczniów
- współpracy z przedszkolami, szkołami i placówkami w udzielaniu i organizowaniu przez przedszkola, szkoły i placówki pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz opracowywaniu i realizowaniu indywidualnych programów edukacyjno- terapeutycznych oraz indywidualnych programów zajęć rewalidacyjno- wychowawczych;
- współpracy, na pisemny wniosek dyrektora przedszkola, szkoły lub placówki lub rodzica dziecka niepełnosprawnego albo pełnoletniego ucznia niepełnosprawnego, w określeniu niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne orazmożliwości psychofizyczne dziecka niepełnosprawnego albo pełnoletniego ucznia niepełnosprawnego;
- udzielaniu nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych lub specjalistom pomocy w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych;
- podejmowaniu działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży;
- prowadzeniu edukacji dotyczącej ochrony zdrowia psychicznego wśród dzieci i młodzieży, rodziców i nauczycieli;
- udzielaniu, we współpracy z placówkami doskonalenia nauczycieli i bibliotekami pedagogicznymi, wsparcia merytorycznego nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych i specjalistom.
- udzielaniu nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych lub specjalistom, pomocy w:
- Zadania, o których mowa w ust. 7 są realizowane w szczególności w formie:
- porad i konsultacji;
- udziału w spotkaniach odpowiednio nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów;
- udziału w zebraniach rad pedagogicznych;
- warsztatów;
- grup wsparcia;
- wykładów i prelekcji;
- prowadzenia mediacji;
- interwencji kryzysowej;
- działalności informacyjno-szkoleniowej;
- organizowania i prowadzenia sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów, którzy w zorganizowany sposób współpracują ze sobą w celu doskonalenia swojej pracy, w szczególności poprzez wymianę doświadczeń.
- Wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych polega na zaplanowaniu i przeprowadzeniu działań mających na celu poprawę jakości pracy przedszkola, szkoły lub placówki i obejmuje:
- pomoc w diagnozowaniu potrzeb przedszkola, szkoły lub placówki;
- ustalenie sposobów działania prowadzących do zaspokojenia potrzeb przedszkola, szkoły lub placówki;
- zaplanowanie form wspomagania i ich realizację;
- wspólną ocenę efektów i opracowanie wniosków z realizacji zaplanowanych form wspomagania.
- Poradnia wydaje opinie w sprawach i na zasadach określonych w odrębnych przepisach, a w szczególności zgodnie z aktualnym rozporządzeniem w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych.
- Dzieci i młodzież oraz ich rodzice mogą uzyskać w Poradni informację o wynikach diagnozy przeprowadzonej w poradni. Informację wydaje się na pisemny wniosek rodzica albo pełnoletniej osoby, której dotyczy informacja.
- W Poradni działa, na zasadach określonych w odrębnych przepisach, Zespół Orzekający wydający orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży oraz opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
- W Poradni jest zorganizowany „Zespół wczesnego wspomagania rozwoju dziecka”, który działa na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
- Poradnia realizuje zadania, współdziałając z innymi poradniami, placówkami
doskonalenia nauczycieli, bibliotekami pedagogicznymi, a także przedszkolami, szkołami i placówkami z terenu swojego działania.
§3 Organy Poradni i ich kompetencje
- Organami Poradni są:
- Dyrektor;
- Rada Pedagogiczna.
- Do kompetencji Dyrektora Poradni należy:
- kierowanie Poradnią i reprezentowanie jej na zewnątrz;
- sprawowanie nadzoru pedagogicznego nad zatrudnionymi pracownikami, dokonywanie oceny ich pracy;
- przewodniczenie posiedzeniom Rady Pedagogicznej Poradni i realizowanie jej uchwał o charakterze stanowiącym;
- kierowanie pracą Zespołu Orzekającego;
- opracowywanie rocznego planu pracy Poradni oraz arkusza organizacyjnego placówki
- zarządzanie środkami finansowymi pozostającymi w dyspozycji Poradni oraz organizowanie administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi Poradni;
- dbanie o właściwe warunki pracy i atmosferę panującą w placówce;
- podpisywanie opinii;
- zatrudnianie i zwalnianie pracowników Poradni;
- zapewnianie i umożliwianie pracownikom dokształcania zawodowego;
- egzekwowanie przestrzegania zasad dyscypliny pracy oraz prawidłowego prowadzenia dokumentacji pracy;
- realizowanie zadań związanych z procedurą awansu zawodowego nauczycieli;
- występowanie z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, w sprawie nagród, odznaczeń i innych wyróżnień dla pracowników;
- zapewnienie bezpieczeństwa i higieny pracy wszystkich pracowników Poradni;
- wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczegółowych.
- Radę Pedagogiczną Poradni tworzą wszyscy pracownicy pedagogiczni Poradni. W jej zebraniach mogą uczestniczyć z głosem doradczym osoby zaproszone przez przewodniczącego za zgodą lub na prośbę Rady.
- Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor Poradni.
- Zebrania Rady Pedagogicznej są zwoływane z inicjatywy jej przewodniczącego, na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, organu prowadzącego Poradnię lub co najmniej jednej trzeciej członków Rady.
- Zebrania Rady Pedagogicznej są organizowane w miarę bieżących potrzeb, jednak nie rzadziej niż 3 razy w roku na rozpoczęcie, półrocze i zakończenie roku szkolnego.
- Przewodniczący Rady przygotowuje i prowadzi zebrania Rady oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania, zgodnie z regulaminem Rady.
- Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
- przygotowanie i uchwalanie statutu Poradni lub jego zmian;
- zatwierdzanie planów pracy Poradni;
- podejmowanie uchwał w sprawach innowacji i eksperymentów pedagogicznych w Poradni;
- ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego pracowników.
- Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
- organizację pracy Poradni, w tym zwłaszcza tygodniowy harmonogram pracy;
- projekt planu finansowego Poradni;
- wnioski Dyrektora o przyznanie pracownikom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
- propozycje Dyrektora w sprawach przydziału pracownikom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych.
- Rada Pedagogiczna wykonuje także inne zadania wynikające z przepisów szczegółowych.
- Uchwały Rady Pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności przynajmniej połowy jej członków.
- Rada Pedagogiczna ustala regulamin swej działalności. Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane.
- Członkowie Rady Pedagogicznej są zobowiązani do zachowania tajemnicy służbowej.
- Zasady współdziałania organów Poradni:
- każdy organ Poradni ma prawo do swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji;
- Dyrektor wstrzymuje wykonanie uchwał Rady, o których mowa w ust. 8, niezgodnych z przepisami prawa, zawiadamiając o tym niezwłocznie organ prowadzący Poradnię oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny;
- w sprawach spornych, nie znajdujących rozwiązania między organami Poradni można odwoływać się do organu prowadzącego.
§4 Organizacja działania Poradni
- Poradnią kieruje Dyrektor.
- W Poradni może być utworzone stanowisko wicedyrektora, po spełnieniu warunków określonych aktualnymi przepisami.
- Szczegółową organizację Poradni w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji Poradni opracowany przez Dyrektora Poradni, z uwzględnieniem rocznego planu pracy oraz planu finansowego poradni — w terminie do dnia 30 kwietnia danego roku. Arkusz organizacji Poradni zatwierdza organ prowadzący Poradnię w terminie do dnia 25 maja danego roku.
- Poradnia może posiadać filie.
- Filie tworzy i likwiduje oraz określa zakres i teren ich działania organ prowadzący Poradnię.
- Poradnia działa w ciągu całego roku jako placówka, w której nie są przewidziane ferie szkolne.
- Dzienny czas pracy Poradni ustala Dyrektor Poradni za zgodą organu prowadzącego Poradnię.
- Poradnia prowadzi następującą dokumentację:
- Plan pracy Poradni;
- Księgę protokołów Rady Pedagogicznej;
- Protokoły posiedzeń zespołu orzekającego;
- Wykaz alfabetyczny dzieci i młodzieży korzystających z pomocy poradni, zawierający numer nadany przez poradnię przy zgłoszeniu, imię (imiona) i nazwisko dziecka albo pełnoletniego ucznia, jego datę urodzenia, numer PESEL, a w przypadku braku numeru PESEL – serię i numer dokumentu potwierdzającego jego tożsamość oraz adres zamieszkania;
- Rejestr wydanych opinii i rejestr wydanych orzeczeń;
- Dzienniki indywidualnych zajęć pracowników pedagogicznych Poradni;
- Listę obecności pracowników;
- Inną dokumentację, zgodnie z odrębnymi przepisami.
§5 Pracownicy Poradni
- Poradnia realizuje zadania przy pomocy specjalistów: psychologów, pedagogów, logopedów i doradców zawodowych.
- Zadania Poradni w zależności od potrzeb mogą być realizowane również przy pomocy innych specjalistów, w szczególności lekarzy, których udział jest niezbędny do efektywnego udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży, rodzicom i nauczycielom.
- Poradnia zatrudnia pracowników administracji i obsługi.
- Pracownicy pedagogiczni Poradni są zobowiązani do doskonalenia kompetencji zawodowych i podnoszenia poziomu wiedzy merytorycznej.
- Liczbę pracowników pedagogicznych w Poradni, w zależności od zadań określonych w jej statucie oraz terenu działania, ustala na wniosek dyrektora organ prowadzący Poradnię.
- Zakres zadań pracowników Poradni zawierają indywidualne przydziały czynności.
- Wszystkich pracowników Poradni obowiązuje przestrzeganie tajemnicy zawodowej.
- Wszystkich pracowników Poradni obowiązują przepisy w sprawie ochrony danych osobowych.
- Pomoc dzieciom i młodzieży może być udzielana w Poradni także przez wolontariuszy, którzy wspierają realizację zadań z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej świadczonej przez Poradnię.
- Wolontariuszem w Poradni może być osoba pełnoletnia, która nie była skazana za umyślne przestępstwo i przeciwko której nie toczy się postępowanie karne.
§6 Postanowienia końcowe
- Poradnia jest jednostką budżetową i prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
- W sprawach nieuregulowanych niniejszym Statutem obowiązują powszechnie obowiązujące przepisy oraz przepisy regulaminów, procedur i standardów wewnętrznych Poradni.
- Nowelizację Statutu zatwierdzono na posiedzeniu Rady Pedagogicznej Poradni w dniu 04.02.2025 r. – Uchwała Nr 7/2024/2025 Rady Pedagogicznej Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w Myślenicach z dnia 4 luty 2025 r.
- Nowelizacja Statutu wchodzi w życie w dniu uchwalenia przez Radę Pedagogiczną Poradni.