Statut poradni
STATUT
PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W MYŚLENICACH
§1 Postanowienia ogólne
-
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna z siedzibą w Myślenicach, przy ul. Pardyaka 2, zwana dalej „Poradnią”, jest publiczną placówką oświatową.
-
Organem prowadzącym Poradnię jest Starostwo Powiatowe w Myślenicach.
-
Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Małopolski Kurator Oświaty.
-
Terenem działania Poradni jest obszar określony granicami administracyjnymi Miasta i Gminy Myślenice, Miasta i Gminy Sułkowice oraz Gmin: Pcim, Tokarnia, Lubień.
-
Klientami Poradni są dzieci (od momentu urodzenia) i młodzież uczęszczające do przedszkoli, szkół i placówek mających siedzibę na terenie działania Poradni, ich rodzice, opiekunowie i nauczyciele. W przypadku dzieci nieuczęszczających do przedszkola lub szkoły i ich rodziców Poradnia udziela pomocy dzieciom mieszkającym na terenie działania Poradni.
-
Poradnia używa pieczęci podłużnej o treści:
PORADNIA
PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA
32-400 Myślenice, ul. Pardyaka 2
tel. 12 2720589, Regon: 000705700
NIP 681-16-93-477
-
Korzystanie z pomocy udzielanej przez Poradnie jest dobrowolne i nieodpłatne.
§2 Cele i zadania Poradni
-
Celem działania Poradni jest udzielanie dzieciom (od momentu urodzenia) i młodzieży pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu, udzielanie rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej związanej z wychowywaniem i kształceniem dzieci i młodzieży oraz wspomaganie przedszkola, szkoły i placówki w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
-
Do zadań Poradni należy:
1. diagnozowanie dzieci i młodzieży – psychologiczne, pedagogiczne, logopedyczne oraz dotyczące kierunku kształcenia i zawodu;
2. udzielanie dzieciom i młodzieży oraz rodzicom bezpośredniej pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
3. realizowanie zadań profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki, w tym wspieranie nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych;
4. organizowanie i prowadzenie wspomagania przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych
-
Diagnozowanie dzieci i młodzieży jest prowadzone w szczególności w celu określenia indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży, wyjaśnienia mechanizmów ich funkcjonowania w odniesieniu do zgłaszanego problemu oraz wskazania sposobu rozwiązania tego problemu.
-
Efektem diagnozowania dzieci i młodzieży jest w szczególności:
1. wydanie opinii;
2. wydanie orzeczenia o potrzebie: kształcenia specjalnego, zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży;
3. objęcie dzieci i młodzieży oraz rodziców bezpośrednią pomocą psychologiczno-pedagogiczną;
4. wspomaganie nauczycieli w zakresie pracy z dziećmi i młodzieżą oraz rodzicami.
-
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana bezpośrednio dzieciom i młodzieży oraz rodzicom polega w szczególności na:
1. prowadzeniu terapii dzieci i młodzieży oraz ich rodzin
2. udzielaniu wsparcia dzieciom i młodzieży wymagającym pomocy psychologiczno-pedagogicznej lub pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery zawodowej;
3. udzielaniu pomocy rodzicom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży oraz w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych i wychowawczych.
6.Pomoc, o której mowa w ust. 5, jest udzielana w szczególności w formie:
1. indywidualnych lub grupowych zajęć terapeutycznych dla dzieci i młodzieży;
2. terapii rodziny;
3. grup wsparcia;
4. prowadzenia mediacji;
5. interwencji kryzysowej;
6. warsztatów;
7. porad i konsultacji;
8. wykładów i prelekcji;
9. działalności informacyjno-szkoleniowej;
10. udziału w spotkaniach nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów;
11. udziału w zebraniach rad pedagogicznych.
-
Realizowanie zadań profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki, w tym wspieranie nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych polega w szczególności na:
1. udzielaniu nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych lub specjalistom, pomocy w:
a. rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży, w tym w rozpoznawaniu ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się u uczniów klas I-III szkoły podstawowej,
b. planowaniu i realizacji zadań z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego,
c. rozwijaniu zainteresowań i uzdolnień uczniów
2. współpracy z przedszkolami, szkołami i placówkami w udzielaniu i organizowaniu przez przedszkola, szkoły i placówki pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz opracowywaniu i realizowaniu indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych oraz indywidualnych programów zajęć rewalidacyjno-wychowawczych;
3. współpracy, na pisemny wniosek dyrektora przedszkola, szkoły lub placówki lub rodzica dziecka niepełnosprawnego albo pełnoletniego ucznia niepełnosprawnego, w określeniu niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka niepełnosprawnego albo pełnoletniego ucznia niepełnosprawnego;
4. udzielaniu nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych lub specjalistom pomocy w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych;
5. podejmowaniu działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży;
6. prowadzeniu edukacji dotyczącej ochrony zdrowia psychicznego wśród dzieci i młodzieży, rodziców i nauczycieli;
7. udzielaniu, we współpracy z placówkami doskonalenia nauczycieli i bibliotekami pedagogicznymi, wsparcia merytorycznego nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych i specjalistom.
-
Zadania, o których mowa w ust. 7 są realizowane w szczególności w formie:
1. porad i konsultacji;
2. udziału w spotkaniach odpowiednio nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów;
3. udziału w zebraniach rad pedagogicznych;
4. warsztatów;
5. grup wsparcia;
6. wykładów i prelekcji;
7. prowadzenia mediacji;
8. interwencji kryzysowej;
9. działalności informacyjno-szkoleniowej;
10. organizowania i prowadzenia sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów, którzy w zorganizowany sposób współpracują ze sobą w celu doskonalenia swojej pracy, w szczególności poprzez wymianę doświadczeń.
-
Wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych polega na zaplanowaniu i przeprowadzeniu działań mających na celu poprawę jakości pracy przedszkola, szkoły lub placówki i obejmuje:
1. pomoc w diagnozowaniu potrzeb przedszkola, szkoły lub placówki;
2. ustalenie sposobów działania prowadzących do zaspokojenia potrzeb przedszkola, szkoły lub placówki;
3. zaplanowanie form wspomagania i ich realizację;
4. wspólną ocenę efektów i opracowanie wniosków z realizacji zaplanowanych form wspomagania.
-
Poradnia wydaje opinie w sprawach i na zasadach określonych w odrębnych przepisach, a w szczególności zgodnie z aktualnym rozporządzeniem w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych.
-
Dzieci i młodzież oraz ich rodzice mogą uzyskać w Poradni informację o wynikach diagnozy przeprowadzonej w poradni. Informację wydaje się na pisemny wniosek rodzica albo pełnoletniej osoby, której dotyczy informacja.
-
W Poradni działa, na zasadach określonych w odrębnych przepisach, Zespół Orzekający wydający orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży oraz opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
-
W Poradni jest zorganizowany „Zespół wczesnego wspomagania rozwoju dziecka”, który działa na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
-
Poradnia realizuje zadania, współdziałając z innymi poradniami, placówkami doskonalenia nauczycieli, bibliotekami pedagogicznymi, a także przedszkolami, szkołami i placówkami z terenu swojego działania.
§3 Organy Poradni i ich kompetencje
-
Organami Poradni są:
1. Dyrektor;
2. Rada Pedagogiczna.
2. Do kompetencji Dyrektora Poradni należy:
1. kierowanie Poradnią i reprezentowanie jej na zewnątrz;
2. sprawowanie nadzoru pedagogicznego nad zatrudnionymi pracownikami, dokonywanie oceny ich pracy;
3. przewodniczenie posiedzeniom Rady Pedagogicznej Poradni i realizowanie jej uchwał o charakterze stanowiącym;
4. kierowanie pracą Zespołu Orzekającego;
5. opracowywanie rocznego planu pracy Poradni oraz arkusza organizacyjnego placówki
6. zarządzanie środkami finansowymi pozostającymi w dyspozycji Poradni oraz organizowanie administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi Poradni;
7. dbanie o właściwe warunki pracy i atmosferę panującą w placówce;
8. podpisywanie opinii;
9. zatrudnianie i zwalnianie pracowników Poradni;
10. zapewnianie i umożliwianie pracownikom dokształcania zawodowego;
11. egzekwowanie przestrzegania zasad dyscypliny pracy oraz prawidłowego prowadzenia dokumentacji pracy;
12. realizowanie zadań związanych z procedurą awansu zawodowego nauczycieli;
13. występowanie z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, w sprawie nagród, odznaczeń i innych wyróżnień dla pracowników;
zapewnienie bezpieczeństwa i higieny pracy wszystkich pracowników Poradni;
wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczegółowych.
-
Radę Pedagogiczną Poradni tworzą wszyscy pracownicy pedagogiczni Poradni. W jej zebraniach mogą uczestniczyć z głosem doradczym osoby zaproszone przez przewodniczącego za zgodą lub na prośbę Rady.
-
Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor Poradni.
-
Zebrania Rady Pedagogicznej są zwoływane z inicjatywy jej przewodniczącego, na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, organu prowadzącego Poradnię lub co najmniej jednej trzeciej członków Rady.
-
Zebrania Rady Pedagogicznej są organizowane w miarę bieżących potrzeb, jednak nie rzadziej niż 3 razy w roku na rozpoczęcie, półrocze i zakończenie roku szkolnego.
-
Przewodniczący Rady przygotowuje i prowadzi zebrania Rady oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania, zgodnie z regulaminem Rady.
-
Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
1. przygotowanie i uchwalanie statutu Poradni lub jego zmian;
2. zatwierdzanie planów pracy Poradni;
3. podejmowanie uchwał w sprawach innowacji i eksperymentów pedagogicznych w Poradni;
4. ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego pracowników.
9. Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
1. organizację pracy Poradni, w tym zwłaszcza tygodniowy harmonogram pracy;
2. projekt planu finansowego Poradni;
3. wnioski Dyrektora o przyznanie pracownikom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
4. propozycje Dyrektora w sprawach przydziału pracownikom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych.
-
Rada Pedagogiczna wykonuje także inne zadania wynikające z przepisów szczegółowych.
-
Uchwały Rady Pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności przynajmniej połowy jej członków.
-
Rada Pedagogiczna ustala regulamin swej działalności. Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane.
-
Członkowie Rady Pedagogicznej są zobowiązani do zachowania tajemnicy służbowej.
-
Zasady współdziałania organów Poradni:
1. każdy organ Poradni ma prawo do swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji;
2. Dyrektor wstrzymuje wykonanie uchwał Rady, o których mowa w ust. 8, niezgodnych z przepisami prawa, zawiadamiając o tym niezwłocznie organ prowadzący Poradnię oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny;
3. w sprawach spornych, nie znajdujących rozwiązania między organami Poradni można odwoływać się do organu prowadzącego.
§4 Organizacja działania Poradni
-
Poradnią kieruje Dyrektor.
-
W Poradni może być utworzone stanowisko wicedyrektora, po spełnieniu warunków określonych aktualnymi przepisami.
-
Szczegółową organizację Poradni w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji Poradni opracowany przez Dyrektora Poradni, z uwzględnieniem rocznego planu pracy oraz planu finansowego poradni — w terminie do dnia 30 kwietnia danego roku. Arkusz organizacji Poradni zatwierdza organ prowadzący Poradnię w terminie do dnia 25 maja danego roku.
-
Poradnia może posiadać filie.
-
Filie tworzy i likwiduje oraz określa zakres i teren ich działania organ prowadzący Poradnię.
-
Poradnia działa w ciągu całego roku jako placówka, w której nie są przewidziane ferie szkolne.
-
Dzienny czas pracy Poradni ustala Dyrektor Poradni za zgodą organu prowadzącego Poradnię.
-
Poradnia prowadzi następującą dokumentację:
1. Plan pracy Poradni;
2. Księgę protokołów Rady Pedagogicznej;
3. Protokoły posiedzeń zespołu orzekającego;
4. Wykaz alfabetyczny dzieci i młodzieży korzystających z pomocy poradni, zawierający numer nadany przez poradnię przy zgłoszeniu, imię (imiona) i nazwisko dziecka albo pełnoletniego ucznia, jego datę urodzenia, numer PESEL, a w przypadku braku numeru PESEL – serię i numer dokumentu potwierdzającego jego tożsamość oraz adres zamieszkania;
5. Rejestr wydanych opinii i rejestr wydanych orzeczeń;
6. Dzienniki indywidualnych zajęć pracowników pedagogicznych Poradni;
7. Listę obecności pracowników;
8. Inną dokumentację, zgodnie z odrębnymi przepisami.
§5 Pracownicy Poradni
-
Poradnia realizuje zadania przy pomocy specjalistów: psychologów, pedagogów, logopedów i doradców zawodowych.
-
Zadania Poradni w zależności od potrzeb mogą być realizowane również przy pomocy innych specjalistów, w szczególności lekarzy, których udział jest niezbędny do efektywnego udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży, rodzicom i nauczycielom.
-
Poradnia zatrudnia pracowników administracji i obsługi.
-
Pracownicy pedagogiczni Poradni są zobowiązani do doskonalenia kompetencji zawodowych i podnoszenia poziomu wiedzy merytorycznej.
-
Liczbę pracowników pedagogicznych w Poradni, w zależności od zadań określonych w jej statucie oraz terenu działania, ustala na wniosek dyrektora organ prowadzący Poradnię.
-
Zakres zadań pracowników Poradni zawierają indywidualne przydziały czynności.
-
Wszystkich pracowników Poradni obowiązuje przestrzeganie tajemnicy zawodowej.
-
Wszystkich pracowników Poradni obowiązują przepisy w sprawie ochrony danych osobowych.
-
Pomoc dzieciom i młodzieży może być udzielana w Poradni także przez wolontariuszy, którzy wspierają realizację zadań z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej świadczonej przez Poradnię.
-
Wolontariuszem w Poradni może być osoba pełnoletnia, która nie była skazana za umyślne przestępstwo i przeciwko której nie toczy się postępowanie karne.
§6 Postanowienia końcowe
-
Poradnia jest jednostką budżetową i prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
-
W sprawach nieuregulowanych niniejszym Statutem obowiązują powszechnie obowiązujące przepisy oraz przepisy regulaminów, procedur i standardów wewnętrznych Poradni.
-
Nowelizację Statutu zatwierdzono na posiedzeniu Rady Pedagogicznej Poradni w dniu 31.03.2016 r. – Uchwała Nr 8-2015/2016 Rady Pedagogicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Myślenicach z dnia 31.03.2016 r.
-
Nowelizacja Statutu wchodzi w życie w dniu uchwalenia przez Radę Pedagogiczną Poradni.